Higiena w gabinecie


Założenie własnego gabinetu kosmetycznego to decyzja, która wymaga spełnienia wielu warunków. Pomijając fakt, że jest to działalność gospodarcza, z rozpoczęciem której wiąże się wiele formalności, wymogów rządowych itd., to oferowanie w gabinecie zabiegów estetycznych wymusza potraktowanie go jak lekarskiego. Wykonanie zabiegu wymaga odpowiedniej przestrzeni, temperatury, sterylnych narzędzi oraz przygotowania.

Zasady higieny i bezpieczeństwa muszą być koniecznie zachowane w tym przypadku, ponieważ jeśli tego nie zrobimy, to narażamy pacjenta na bolesne w skutkach konsekwencje, najczęściej w postaci infekcji lub nieudanego zabiegu. Ważnym jest więc żeby gabinet cały czas był utrzymywany w wymaganych warunkach. Wykonywanie zabiegów ingerujących w ciało sprawia, że jest ono bardzo podatne na czynniki zewnętrzne i bakterie. Nie można dopuścić naszego gabinetu do stanu, w którym leczenie pacjenta będzie tak naprawdę dla niego zagrożeniem. Jak więc spełnić ten warunek? Oto wszystko, co musicie wiedzieć o zasadach higieny w gabinecie kosmetycznym.

Higiena pracowników

Mycie rąk

Pierwszym z elementów, które są kluczowe dla utrzymania higieny w gabinecie kosmetycznym, jest nic innego jak higiena samych pracowników. To w końcu oni będą przeprowadzać zabieg, czyli mieć z nami kontakt bezpośredni, podczas którego przecież z łatwością można zostać zainfekowanym. Podstawowe wytyczne dotyczące pracowników zakładają, że powinni oni regularnie: czyścić ręce, dezynfekować je oraz nosić podczas zabiegów rękawiczki.

Mycie rąk jest najważniejszym punktem regulaminu higieny pracy przy kontakcie z drugim człowiekiem. Zapobiega ono stworzeniu na naszych dłoniach środowiska bakteryjnego oraz usuwają dużą część zarazków, które mogą być potencjalnym zagrożeniem dla pacjenta. Poza tym wpływa to na odbiór takiego pracownika. Po osobie, która pracuje w gabinecie kosmetycznym, klienci spodziewają się, że będzie miała czyste i zadbane dłonie i tak też powinno być. Odbiór estetyczny również jest bardzo ważny.

Ręce powinny być myte zgodnie z instrukcjami dostępnymi w gabinetach. Pojedyncze mycie musi trwać co najmniej 30 sekund z użyciem ciepłej wody i odpowiednio dobranego mydła. Żadna część dłoni nie może zostać pominięta, stąd specjaliści zaznaczają, żeby nie zapominać o obszarach typu kciuki i okolice paznokci. Ręce powinno się myć przed rozpoczęciem pracy, przed i po rozpoczęciem interakcji z pojedynczym pacjentem, przed i po zabiegu, po wyjściu z toalety dwukrotnie, po przerwie oraz przed dezynfekcją rąk, którą omówimy następną.

Dezynfekcja rąk

Dezynfekcja rąk to drugi najważniejszy element profilaktyki antyseptycznej. W gabinecie kosmetycznym, który oferuje zabiegi estetyczne, jest to niezwykle ważna rzecz. Dezynfekcja nastąpić musi dopiero po umyciu rąk mydłem, tak aby były one bez żadnych zabrudzeń. Dokonuje się jej po to, aby całkowicie usunąć z naszych dłoni drobnoustroje, które są potencjalnym zagrożeniem dla pacjenta. Dobrze wykonana dezynfekcja usuwa większość czynników zakaźnych. Preparaty do tego przeznaczone są zazwyczaj na bazie alkoholu. Powinny one być używane bez wody oraz konieczności wycierania rąk ręcznikiem, lub osuszania ich. Dłonie po użyciu na nich specyfiku dezynfekującego takiego jak np. Skinsept PUR, powinny być gotowe do działania po ok. 30 sekundach.

Dłonie poddawane dezynfekcji powinny być wcześniej umyte, ale to nie jest jedyna rzecz, o którą musimy zadbać podczas antyseptyki. Ręce muszą być wolne od jakichkolwiek skaleczeń, bez żadnej biżuterii i ozdób, paznokcie powinny być krótkie i niepomalowane a przedramiona odkryte. Bez spełnienia tych warunków, ryzykujemy że dezynfekcja nie będzie skuteczna, ponieważ powyższe czynniki sprzyjają rozwojowi drobnoustrojów.

Ręce powinno się dezynfekować przed i po każdym zabiegu, przed naruszeniem ciągłości skóry (przecinanie, nakłuwanie, wycinanie naskórka), przed i po założeniu rękawiczek, przed i po kontakcie z narzędziami pracy. Prawidłowa dezynfekcja wykonywana jest wg następujących kroków.

  • dokładne umycie rąk i osuszenia ich,
  • naniesienie preparatu dezynfekującego na dłonie (Skinsept, Skinman Soft Perfect),
  • uważne wtarcie specyfiku w skórę (powinno to trwać ok. 30 sekund),
  • poczekanie aż użyty płyn zostanie wchłonięty przez skórę (nie wycieramy pod żadnym pozorem).

Podczas dezynfekcji również używamy instrukcji do wykonywania odpowiednich ruchów. Oznacza to znów, że musimy zadbać o wszystkie strony dłoni, każdy palec osobno i okolice, na które rzadko zwracamy uwagę.

Noszenie rękawiczek medycznych

Co prawda noszenie rękawiczek nie jest wymagane podczas wykonywania wszystkich zabiegów, ale jest bardzo ważne dla zasad higieny pracy w gabinecie kosmetycznym. Przede wszystkim, że osłaniają nie tylko pacjenta, ale również osobę wykonującą zabieg. Rękawiczek powinno się używać przede wszystkim podczas zabiegów naruszających ciągłość skóry. Rekomendowane jest również, by używać rękawiczek gdy pacjent lub kosmetyczka/ lekarz posiadają pewne objawy schorzeń na skórze albo rany. Nawet zwykłe przesuszenie skóry jest powodem do tego, by zabezpieczyć się odpowiednimi rękawiczkami.

Nie wszystkie rękawiczki na bazie lateksu nadają się do przeprowadzania w nich zabiegów kosmetycznych. Te, które są do tego przeznaczone muszą posiadać odpowiednie atesty., które potwierdzają nieprzepuszczalność drobnoustrojów. Takie rękawiczki posiadają parametr AQL 1.5 lub AQL 1.0, albo certyfikat zgodności z normą  EN-455.

Dodatkowo warto przygotować się na możliwość pojawienia się pacjenta z uczuleniem na białka lateksowe. Osób takich, jak wykazują badania, jest na świecie aż do 5%. Wtedy najlepszym zakupem są rękawice nitrylowe, nie wywołujące reakcji alergicznych.

Higiena zabiegów

Różnorodność oferowanych przez gabinety kosmetyczne zabiegów powoduje, że nie ma jednoznacznych wytycznych dotyczących higieny ich przeprowadzania. Uniwersalne jest natomiast to, że im zabieg mniej narażony jest na działanie bakterii, wirusów i grzybów, tym trzeba zastosować mniejszą ochronę.

Do podstawowych czynności antyseptycznych należy: przygotowanie stanowiska pracy (dezynfekcja sprzętów, miejsca przeprowadzania zabiegu, usunięcie plam, usuwanie brudnych narzędzi), wrzucenie materiałów zakaźnych do odpowiedniego pojemnika, przygotowanie nowego wyposażenia, zastosowanie zabiegów higieny dłoni.

Przy zabiegach, które naruszają ciągłość skóry, musimy być bardziej ostrożni. Zdezynfekować trzeba również w tym przypadku skórę pacjenta. Wszystkie narzędzia operacyjne wyjmujemy ze sterylnego opakowania dopiero tuż przed użyciem i od razu utylizujemy. Przy każdej czynności sprawdzamy czy nasze uprzednio przygotowane dłonie i rękawiczki nie doznały żadnych zabrudzeń. Jeśli tak, to powinniśmy na nowo dokonać dezynfekcji rąk i przygotować nowe rękawiczki.

Dużą wagę należy przyłożyć do dezynfekcji skóry pacjenta. Nawet jeśli my jesteśmy odpowiednio przygotowani i zachowaliśmy zasady higieny w gabinecie, to pacjent wciąż jest pełen groźnych dla niego drobnoustrojów, stąd jego skórę również należy zdezynfekować. Użyć do tego należy odpowiedniego preparatu jak np. Skinsept PUR. Istnieją dwa sposoby, na który można to zrobić. Albo użyjemy aplikatora na opakowaniu preparatu, jeśli takowy posiada, albo zamoczymy gazę w środku dezynfekującym i potem przetrzemy nią skórę pacjenta. Należy pamiętać, że w drugim przypadku skutkiem tego jest uzyskanie materiału zakaźnego, który trzeba zutylizować.

Higiena pomieszczeń i podłóg

Nigdy nie wiemy, jakie drobnoustroje przynosi ze sobą pacjent, wchodząc do naszego gabinetu. Może być zarażony, posiadać grzyby lub być nośnikiem wirusa. Stąd dezynfekcja miejsca pracy jest wymagana regularnie, po wizycie każdego pacjenta. Zrobić to można najprościej używając do tego specjalnego preparatu, np. Incidin, który stworzony został właśnie do utrzymywania higieny na małych powierzchniach. Po wykonaniu zabiegu należy wyczyścić takim środkiem fotel, okolice fotela, najbliższe meble. Jeśli zabieg polegał na przecięciu ciągłości skóry, to dezynfekować musimy bezpośrednio po nim, natomiast jeśli był nieinwazyjny, to wystarczy zmiana folii na fotelu.

Dezynfekcja powierzchni zależna jest natomiast od ich odporności i wrażliwości na alkohol. Obicia mebli, skóra, plastik, skóra sztuczna, pleksi są bardzo wrażliwe na alkohol, dlatego musimy użyć do ich dezynfekcji środka opartego na formule bezalkoholowej. Natomiast metal, deski klozetowe i pulpity medyczne mogą być spokojnie dezynfekowane płynem z alkoholem. W przypadku takich obiektów jak meble dezynfekcja zazwyczaj wygląda w sposób następujący: mając na sobie rękawiczki ochronne, spryskujemy z bezpiecznej odległości całą powierzchnię, a następnie, po odczekaniu aż wyschnie, przecieramy suchą chusteczką.

W przypadku dużych powierzchni, czyli podłóg, mycie odbyć się musi co najmniej raz dziennie, czyli po zakończeniu dnia pracy. Należy przemyć każdy kąt, nie wolno pominąć żadnego miejsca, ponieważ każde jest potencjalnym środowiskiem bakterii i grzybów. Warto również zwrócić uwagę na miejsca, które często narażone są na kontakt z zarazkami, takie jak klamki, klawiatury, poręcze itd. Należy koniecznie pamiętać o czyszczeniu łazienek. Muszą one zostać całkowicie zdezynfekowane co najmniej raz dziennie. Do czyszczenia takich dużych obszarów użyć można np. środka Laudamonium.a

Higiena w miejscu pracy takim jak gabinet kosmetyczny to rzecz o najwyższym priorytecie. Niestosowanie się do zasad może skutkować niebezpieczną infekcją a następnie postępowaniem sądowym i zamknięciem salonu. Stąd tak ważnym jest, aby zadbać o to, żeby otoczenie było jak najmniej narażone na skażenia i nie było potencjalnym środowiskiem dla szkodliwych drobnoustrojów.

Zespół Dermatic